DEN BURG - De huidige prestaties van de Texelhopper zijn weer op het gewenste niveau. De bussen rijden weer op tijd en het aantal reizigers groeit weer.

Vorig jaar legde de provincie Noord-Holland de exploitant van de Texelhopper, Connexxion, een boete op, die deels voorwaardelijk was. Dat deel is nu kwijtgescholden. De Texelhopper had bij het ingaan van de nieuwe OV-concessie (juli 2018) een problematische start. Door een falend softwaresysteem konden reizigers geen gebruik maken van de busdienst.

De provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord, waar Texel deel van uitmaakt. Vanwege het niet voldoen aan de eisen legde de provincie aan Connexxion in 2019 een boete op van ruim 280.000 euro, waarvan de helft voorwaardelijk. Connexxion heeft inmiddels het softwaresysteem aangepast waardoor aan vrijwel alle vervoersverzoeken op tijd voldaan wordt. Dat is terug te zien in het groeiende aantal reizigers. De provincie int daarom het voorwaardelijke deel van de boete niet.

Texelhopper
De Texelhopper is een vraaggestuurde busdienst op het eiland Texel, bestaande uit een reguliere buslijn met vaste rijtijden en 4 busjes die op aanvraag ritten rijden. De Texelhopper had in 2014 een moeizame start als pilot, maar bleek uiteindelijk een succes. De klantwaardering was positief en het gebruik nam sterk toe. De provincie heeft de Texelhopper daarom opgenomen in de opdracht voor het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord.