Iedere succesvolle ondernemer loopt op een gegeven moment tegen grenzen aan. Stel bijvoorbeeld dat je de afgelopen jaren een mooi bedrijf opgebouwd hebt in Nederland. Op een gegeven moment merk je dan dat je de grenzen van je groei in Nederland wel bereikt hebt. Wat nu? Nu is het tijd om die grens over te gaan. Voor veel bedrijven is het een logische stap om hun bedrijf te internationaliseren. Duitsland is een interessant land om je pijlen op te richten. We laten je in dit artikel zien hoe je voet aan de grond krijgt op de Duitse markt.

Duitsland lijkt op Nederland, maar is niet hetzelfde

Duitsland is een land dat sterk op Nederland lijkt, maar het is te kort door de bocht om te veronderstellen dat beide landen hetzelfde zijn. Dat begint ten eerste al met de taal. Als je de Duitse markt wilt veroveren, is het belangrijk om de Duitse taal goed te beheersen. Wil je bijvoorbeeld producten verkopen bij onze oosterburen, zorg er dan voor dat je een sales manager Duitsland hebt die de taal machtig is. Wanneer je potentiële klanten in hun eigen taal benadert, zal dat veel meer opleveren dan wanneer je ze in het Engels aanspreekt. Het belang van de landstaal wordt vaak onderschat door ondernemers en zij laten een groot aantal mensen links likken wanneer ze kiezen voor het Engels als voertaal.

Werk met mensen die Duitsland als hun broekzak kennen

Of je missie om je bedrijf naar Duitsland uit te breiden succesvol wordt, hangt voor een groot deel af van de vraag of je toegang hebt tot een goed netwerk. Wanneer je weet wie je moet benaderen om je doelen te bereiken, is de kans van slagen veel groter. Zorg er daarom altijd voor dat je mensen inzet voor de internationalisering van je bedrijf die Duitsland als hun broekzak kennen. Een paar woordjes Duits kunnen spreken is niet hetzelfde als jarenlang in Duitsland te hebben gewoond of er zelfs zijn opgegroeid. Door met iemand samen te werken die weet hoe de hazen lopen, bereik je niet alleen meer, je bereikt je doelen ook sneller. We raden je daarom aan om een aantal mensen specifiek op deze taak te zetten. Ten minste twee personen zou ideaal zijn: een voor het uitzetten van de organisatorische lijnen, de andere persoon die het concrete veldwerk in Duitsland kan doen.

Waar vind je het talent voor deze missie?

Het succes van je missie hangt voor een groot deel af van de mensen die het gaan uitvoeren. Zorg er daarom voor dat je met gekwalificeerde, ervaren mensen werkt. De beste manier om deze personen te vinden, is door je werving selectie Duitsland uit te besteden aan een professionele recruiter. Deze heeft een groot netwerk waar je heel veel profijt van kunt hebben. Neem daarom eens contact op om te laten weten wat je zoekt en wat de recruiter voor je kan betekenen. We wensen je veel succes met dit mooie avontuur.